TaikaTilaus Blogi

Z-sukupolvelle markkinointi: uuden ajan mediakäyttö

Kirjoittanut Siiri Lassila | Oct 9, 2024 7:44:18 AM

Z-sukupolvi suosii ylivoimaisesti sosiaalista mediaa perinteisten mediakanavien sijaan. Jos työskentelet perinteisessä uutistoimistossa, olet varmasti pohtinut, miten tavoitat nuoremmat yleisöt. Mitä voit tehdä saadaksesi heidät kiinnostumaan ja sitoutumaan mediaasi?

Z-sukupolvi elää sosiaalisessa mediassa

Suosituimpia alustoja ovat Instagram, YouTube ja TikTok, ja viestintäkanavana WhatsApp-kanavat tarjoavat uusia mahdollisuuksia yrityksille. WhatsApp on sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa suosituin viestintäalusta, mikä takaa laajan tavoitettavuuden. Koska nuoret viettävät niin paljon aikaa sosiaalisessa mediassa, näillä alustoilla läsnäolo on välttämätöntä nuoremman yleisön tavoittamiseksi.

Myös vanhemmat sukupolvet viettävät paljon aikaa sosiaalisessa mediassa pysyäkseen ajan tasalla ajankohtaisista tapahtumista. Näin voit tavoittaa sekä nuoria yleisöjä että sitouttaa nykyisiä asiakkaita ja houkutella uusia asiakkaita vanhemmista ikäryhmistä.

Sosiaalinen media hakukoneena

Yhä useampi ihminen (49 %) käyttää sosiaalista mediaa brändien löytämiseen perinteisten hakukoneiden sijaan. Tämä on toinen syy, miksi sinun tulisi olla näkyvillä sosiaalisessa mediassa ja panostaa sisällön tuottamiseen eri alustoille.

Radio on mennyttä, suoratoisto on tätä päivää

Spotify on Z-sukupolven suosituin suoratoistoalusta, ja 63 % heistä käyttää sitä aktiivisesti. Podcastit ovat myös kasvattaneet suosiotaan, sillä 56 % Z-sukupolvesta kuuntelee niitä, ja 66 % tekee niin pysyäkseen ajan tasalla ajankohtaisista aiheista. Uutispodcastin perustaminen voi olla tehokas tapa tavoittaa nuorempaa yleisöä, ja podcastien mainospaikkojen myynti tarjoaa uusia tulovirtoja mediallesi.

Lyhytmuotoinen video on kuuma juttu juuri nyt

TikTok on lyhytmuotoisen videosisällön kuningatar, ja sen suosio on saanut muut alustat, kuten Instagramin, YouTuben ja viimeisimpänä LinkedInin, tarjoamaan omia lyhytvideoformaattejaan. Lyhyessä sisällössä yleisön huomion kiinnittäminen on avainasemassa. Tutkimusten mukaan sinulla on vain noin 1,3 sekuntia aikaa vangita Z-sukupolven huomio ja saada heidät jäämään katsomaan sisältöäsi. Vaikuttava aloitus on välttämätön, mutta myös sisällön mielenkiinnon säilyttäminen sen jälkeen on tärkeää. Klikkiotsikoita ei kaivata!

Z-sukupolvi arvostaa aitoutta ja suodattamatonta sisältöä

Z-sukupolvi huomaa, jos yrität liikaa tai jos sinulla on taka-ajatuksia. Kun luot sisältöä, ole rehellinen, aito ja älä yritä piilottaa tarkoitusperiäsi – ja ennen kaikkea, yritä olla hauska. Viihde on suuri syy siihen, miksi nuoret viettävät aikaa sosiaalisessa mediassa.

Seuraa trendejä, mutta varmista, että ymmärrät ne ensin

Trendeissä pysyminen voi olla haastavaa, mutta se voi tuottaa tuloksia katselukertojen, tykkäysten ja sitoutumisen suhteen. On kuitenkin tärkeää toteuttaa trendit asianmukaisesti – ei väkisin, vaan pyrkien keksimään hauska ja ainutlaatuinen tapa sovittaa trendi omaan brändiisi ja sisältöösi. Kuten jo mainittu, aitous on avainasemassa. Yksi viimeaikaisista trendeistä on markkinointipuheet Z-sukupolven slangilla, joita lukevat vanhemmat työntekijät. Trendistä on tullut menestys, koska se on sympaattinen, hauska ja ylittää sukupolvien välisen kuilun pilkkaamatta ketään.

 

Arvot ovat tärkeitä

Z-sukupolvi on tietoinen brändien vastuullisuudesta. Sosiaalinen, taloudellinen, poliittinen ja ympäristövastuu ovat heille tärkeitä. He sitoutuvat aktiivisesti ja ostavat brändeiltä, jotka vastaavat heidän kiinnostuksen kohteitaan ja arvojaan. Tässäkin aitous on avainasemassa – näennäinen aktivismi ei riitä. Brändisi on osoitettava aitoa sitoutumista asioihin, joista he välittävät.

Yhteenveto

Z-sukupolven tavoittaminen vaatii sopeutumista uusiin mediakäyttäytymisiin ja -alustoihin. Sosiaalinen media, aitous ja ajankohtainen sisältö ovat avaintekijöitä, kun haluat saada nuoret kiinnostumaan ja sitoutumaan mediatarjontaasi. Lyhytmuotoiset videot, podcastit ja trendien seuraaminen voivat avata uusia mahdollisuuksia, mutta tärkeintä on olla rehellinen ja kohdata yleisö aidolla tavalla. Ymmärtämällä, mitä Z-sukupolvi arvostaa, voit rakentaa vahvempia ja kestävämpiä yhteyksiä tulevaisuuden yleisöihin.