Esittelimme viimeisessä webinaarissamme WhatsApp-kanavia. WhatsApp-kanavat ovat uusi trendi media-alalla. Mutta mitä voit tehdä kanavalla, ja miten ne eroavat WhatsAppin muista ominaisuuksia? Tässä blogissa käymme läpi WhatsAppin eri toiminnallisuudet ja niiden käyttötavat sekä annamme ohjeet kanavan perustamiseen ja hallintaan.

WhatsApp-kanavat

  • Yksisuuntainen viestintä: Vain kanavan hallitsijat voivat lähettää viestejä, mutta seuraajat voivat jakaa viestejäsi, reagoida niihin emojeilla ja osallistua äänestyksiin.
  • Sisältötyypit: Jaa videoita, linkkejä, tekstejä, kuvia ja ääniviestejä.
  • Avoin kanava: Kuka tahansa voi seurata kanavaasi, ja linkin voi jakaa WhatsAppin kautta tai ulkoisesti.
  • Yksityisyys: Seuraajat eivät näe puhelinnumeroasi, eikä kanavan omistaja tiedä, ketkä seuraavat kanavaa, elleivät he ole WhatsApp-kontakteja.
  • Hallinta: Kanavalla voi olla enintään 16 hallitsijaa. Hallitsijat voivat julkaista kanavalla ja hallita sen asetuksia.
  • Liikenteen kasvu: WhatsApp-kanavien aikaiset adoptoijat raportoivat saavansa enemmän liikennettä kanavien kautta kuin sosiaalisesta mediasta.
  • Automaatio: Tällä hetkellä kanavia ei ole mahdollista automoida kuin API:n kautta.

WhatsApp Business

  • Kaksisuuntainen viestintä: Asiakkaat voivat ottaa yhteyttä ja vastata viesteihisi.
  • Automaatio: Voit automatisoida tervetuloa- ja poissaoloviestejä sekä vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.
  • Asiakashallinta: Järjestä ja suodata viestit tärkeiden keskustelujen nopeaa käsittelyä varten.
  • Tuotteet ja tilaaminen: Voit myös luoda tuotekatalogin ja tarjouksia ja mahdollistaa tilaamisen suoraan WhatsAppissa.
  • CRM-integraatio ja markkinointi: Integroi CRM-järjestelmiin ja hyödynnä Metan mainosalustoja, joista klikkaamalla asiakas voi aloittaa keskustelun suoraan WhatsAppissa.
  • Broadcast: Lähetä sama viesti useille asiakkaille samanaikaisesti.

WhatsApp Community

  • Ryhmäkeskustelu: Kaikki ryhmän jäsenet voivat keskustella keskenään, ja ryhmän hallitsijat hallitsevat yhteisöä ja voivat lähettää ilmoituksia jäsenille.
  • Monikanavainen viestintä: Luo eri kanavia eri aiheiden ympärille, jaa tiedostoja, tee äänestyksiä ja luo tapahtumia.

WhatsApp Broadcast

  • Kaksisuuntainen viestintä: Vastaanottajat voivat vastata viestiisi, mutta he eivät näe toistensa tietoja eivätkä tiedä, että muut ovat saaneet saman viestin.
  • Rajoitettu osallistujamäärä: Yhdellä lähetyksellä voi olla enintään 256 vastaanottajaa.

WhatsApp-kanavan perustaminen ja hallinta

Kanavan luominen on helppoa. Voit tehdä sen WhatsApp-sovelluksen tai WhatsApp Webin kautta:

1. Siirry Updates-välilehdelle ja paina oikeassa yläkulmassa olevia kolmea pistettä.

2. Valitse "Create Channel" ja vahvista tietosuojailmoitus.

3. Aseta kanavalle nimi, kuva ja kuvaus – nämä voi lisätä myös myöhemmin.

Kanava on nyt luotu, ja voit alkaa julkaisemaan sisältöä.

channel1

Hallintatyökalut löytyvät Channel Info -valikosta, jossa voit:

  • Muokata kanavan kuvaa ja kuvausta
  • Valita, millä emojeilla seuraajasi voivat reakoida julkaisuisi (Channel Settings)
  • Kutsua hallitsijoita, jotka pystyvät kutsun hyväksymisen jälkeen hallitsemaan kanavan sisältöä ja asetuksia (Invite Admins)
  • Siirtää kanavan omistuksen toiselle puhelinnumerolle (Transfer Ownership)
  • Poistaa kanavan (Delete Channel)

channel2

Yhteenveto

Näiden työkalujen avulla voit hyödyntää WhatsAppin täyden potentiaalin asiakasviestinnässä ja luoda dynaamisemman ja vuorovaikutteisemman kokemuksen yleisöllesi. Olitpa sitten käyttämässä kanavia yksisuuntaiseen viestintään, Business-versiota suoraan asiakaskontaktointiin tai yhteisöjä ryhmäkeskusteluihin, WhatsApp tarjoaa monipuolisia ominaisuuksia, joita voit räätälöidä viestintätarpeidesi mukaan. WhatsAppin roolin kasvaessa media-alalla näiden työkalujen hallinta voi tarjota sinulle kilpailuetua yleisön tavoittamisessa.